Udział SSP w Chwalibogowie w projekcie "LEGO"
W roku
szkolnym 2004/2005 Szkoła Podstawowa w Chwalibogowie przystąpiła do
ogólnopolskiego programu „LEGO, COGITO, AGO”
będącego kontynuacją akcji edukacyjnej „Szkoła z klasą” zainicjowanego przez
Gazetę Wyborczą oraz portal gazeta.pl. Patronat nad akcją przyjął prezydent RP
Aleksander Kwaśniewski, a partnerem została Polsko-Amerykańska Fundacja
Wolności.
W październiku zadeklarowaliśmy swój udział rejestrując placówkę w
bazie danych systemu internetowego „Szkoły z klasą”. Pierwszym krokiem było
powołanie koordynatora (Grażyna B. Augustin) oraz zespołu zadaniowego (L. Szulc,
I. Wróblewska, W. Wojewódzka), który miał pilotować realizację sprawności LEGO.
Następnie zespół opracował ramowy plan realizacji i zamieścił go na stronie
www.gazeta.pl/klasa. W
ciągu miesiąca nauczyciele wraz ze swoimi uczniami przygotowywali i wykonywali
zadania oraz ćwiczenia z zakresu kształcenia czytania ze zrozumieniem. W wyniku
cyklu zajęć powstało dziesięć prezentacji, lecz zgodnie z założeniami akcji
tylko cztery wybrane projekty, które w sposób wyraźny i rzeczowy uwzględniały
rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem (LEGO – czytam) zostały
zamieszczone w Banku Nauczycielskich Projektów i Doświadczeń. Zapis umożliwiał
zapoznanie się z naszymi pomysłami przez innych nauczycieli, a także mógł służyć
jako narzędzie samoedukacji przez uczniów (i ich rodziców). W systemie oprócz
samych prezentacji pojawiły się także załączniki w postaci materiałów
pomocniczych: map, grafik, tekstów, zdjęć, reprodukcji. Szkoły uczestniczące w
programie zostały wirtualnie połączone w grupy. W ramach swojej grupy
otrzymaliśmy jako zespół szesnaście losowo wybranych prezentacji do
zrecenzowania. Wszystkie nasze prezentacje zostały ocenione przez przydzielonych
nam recenzentów pozytywnie, czego dowodem było przyznanie przez specjalną
komisję sprawności LEGO i otrzymanie dyplomu z pieczęcią akcji.
W projekcie LEGO opracowaliśmy, wykorzystaliśmy na
lekcjach
i zamieściliśmy w BNPiD poniższe prezentacje:
-
Ogłaszam Ziemię planetą nadziei
– język polski (Grażyna B. Augustin)
-
Zapisywanie i odczytywanie wyrazów z
literą „K” – nauczanie początkowe
(I. Wróblewska)
-
Rośliny i zwierzęta tajgi
– przyroda (W. Wojewódzka)
-
Opowiadanie na lekcji języka niemieckiego
– język niemiecki (L. Szulc)
Tematy zrecenzowane przez naszych nauczycieli:
1.
|
Jaką prawdę o sobie odkrywamy w bajce Ignacego
Krasickieg pt. "Wilczki"? |
SP Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im.Jarosława
Iwaszkiewicza w Olkuszu, Olkusz |
2005-01-03 19:26:33 |
2.
|
Czasopismo jako źródło aktualnej wiedzy - wybór
ciekawego artykułu. |
SP Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im.Jarosława
Iwaszkiewicza w Olkuszu, Olkusz |
2005-01-03 20:01:08 |
3.
|
Czytamy obrazy - Leonardo da Vinci Dama z
gronostajem; analiza dzieła sztuki |
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Węgrowie,
Węgrów |
2005-01-04 20:30:25 |
4.
|
Historyczna wyobraźnia |
SP Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im.Jarosława
Iwaszkiewicza w Olkuszu, Olkusz |
2005-01-04 10:45:18 |
5.
|
Jak wyobrażam sobie wiatr? |
SP Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im.Jarosława
Iwaszkiewicza w Olkuszu, Olkusz |
2005-01-04 15:55:03 |
6.
|
Leśnica - nasza mała ojczyzna. |
SP nr 51 im. Jana Pawła II we Wrocławiu, Wrocław |
2005-01-04 15:39:41 |
7.
|
Mikołajowe prezenty |
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Węgrowie,
Węgrów |
2004-12-30 20:10:20 |
8.
|
Na tatrzańskim szlaku; posługujemy się mapą
turystyczną |
Szkoła Podstawowa nr 16 im. Marii Konopnickiej w
Bytomiu, Bytom |
2005-01-03 20:12:02 |
9.
|
Niezwykła podróż Fizi Pończoszarki |
Szkoła Podstawowa nr 16 im. Marii Konopnickiej w
Bytomiu, Bytom |
2005-01-04 18:48:33 |
10.
|
Opracowujemy i prezentujemy wykresy. Czytanie
informacji prezentowanych za pomocą wykresu. |
SP nr 51 im. Jana Pawła II we Wrocławiu, Wrocław |
2005-01-03 21:02:53 |
11.
|
Pierwsza wyprawa Krzysztofa Kolumba |
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Węgrowie,
Węgrów |
2004-12-30 20:29:50 |
12.
|
Poczytaj mi starszy kolego i koleżanko |
Szkoła Podstawowa nr 16 im. Marii Konopnickiej w
Bytomiu, Bytom |
2005-01-03 21:56:49 |
13.
|
Rozwiązywanie zadań z treścią - poznajemy
okolice Szklarskiej Poręby. |
SP nr 51 im. Jana Pawła II we Wrocławiu, Wrocław |
2005-01-08 23:26:21 |
14.
|
Wisła – królowa polskich rzek. „Legenda o Wiśle” |
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Węgrowie,
Węgrów |
2005-01-04 19:58:08 |
15.
|
Zabawa w teatr – odgrywanie scenki z wiersza
Krasickiego. Krzemienieckiej |
SP nr 51 im. Jana Pawła II we Wrocławiu, Wrocław |
2004-12-30 20:44:08 |
16.
|
Zdrowe odżywianie a matematyka. |
Szkoła Podstawowa nr 16 im. Marii Konopnickiej w
Bytomiu, Bytom |
2004-12-30 21:03:16 |
|
|
|
|
Zespół
recenzujący z racji zwiększonych obowiązków i różnorodności powierzonej do oceny
tematów powiększył swój skład o nauczyciela plastyki i muzyki (Z. Dyrcz – Kudła)
oraz matematyka (L. Kemona).
Terminarz LEGO
Harmonogram
Sprawności:
|
LEGO
|
14
września
|
START
SPRAWNOŚCI -
Zapraszamy
do rejestracji
wszystkie szkoły.
|
28
września
|
Materiały pomocnicze dla szkół
dostępne w internecie. |
1 - 7
października
|
Powołanie
Zespołu Zadaniowego sprawności
LEGO. |
7 - 14
października
|
Szkoła
zgłasza chęć realizacji
sprawności LEGO. Należy to
zaznaczyć w formularzu dostępnym
po zalogowaniu.
Tam też
trzeba wpisać nazwiska osób w
zespole zadaniowym oraz
krótki plan realizacji
sprawności LEGO.
Plan ten będzie można później
rozbudować i dodawać do niego
kolejne Państwa pomysły.
|
do 7
grudnia
|
Wszystkie
prezentacje nauczycielskie (4) i
uczniowskie (5) muszą się
znaleźć w formularzach programu
LEGO. |
od 7
grudnia - do 31 grudnia
(uwaga
ferie od 20 grudnia)
|
Zakończenie działań sprawności
LEGO w szkole. Czas na
recenzowanie prac - prezentacji
z 4 innych szkół. Szkoła czeka
też na pozytywne recenzje
dotyczące własnych materiałów -
dokonaną przez nauczycieli
innych szkół.
|
4
stycznia 2005
|
Koniec
recenzji prac. Pierwsze
posiedzenie Komisji
zatwierdzającej Sprawności. |
1
lutego 2005
|
Podsumowanie sprawności LEGO -
powiadomienie szkół mailami o
zaliczeniu sprawności. |
Tekst
przytoczony ze strony: www. gazeta.pl/klasa
LEGO - (z
łaciny) CZYTAM
Czytanie ze zrozumieniem - to według wielu podstawowa
umiejętność, jaką szkoła ma dać swoim wychowankom. Tymczasem z badań
porównawczych wiemy, że niepokojąco wielu polskich uczniów nie rozumie prostych
instrukcji, nie potrafi odczytać wykresu, mapy, nie rozumie wiersza, nie
odróżnia komentarza od informacji. Proponujemy, by nauczyciele różnych
przedmiotów - nie tylko poloniści - rozwinęli i systematycznie stosowali
skuteczne strategie uczenia czytania różnych tekstów kultury, a także przekazów,
z którymi uczeń styka się na lekcjach przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
oraz - co równie ważne - w życiu codziennym.
Grażyna B.
Augustin
|